M/S JØSENFJORD SIN HISTORIE
JØSENFJORD (JGDC / LEFS)
9.1886: levert fra Christiansands Mek. Værksted, Kristiansand (42) som lokalrutebåt LINDESNÆS til Actieselskabet Dampskibsselskabet Lindesnæs, Farsund.
Stålskrog 95,3’ x 18,2’ x 8,9’ brt:145
Maskin: 2cyl Compound (CMV) 39nhk
I kystrutefart Farsund-Kristiansand.
1927: kolliderte med lokalrutebåt LYNGDAL ved Snik. Mindre baugskade.
" 1929: solgt til AS Jøsenfjord, Vadla i Ryfylke / Stv.
SISTE NYTT: I avisutklipp fra Stavanger Aftenblad den 8 februar 1930 står det at "DS Lindesnæs av Farsund for 15.000 kroner. Den kom hertil i går kveld, og er på 64 tonn netto...."
07.02.1930 Ankom Stavanger Omdøpt JØSENFJORD. Dette ble selskapets flaggskip gjennom mellomkrigsårene." Først satt inn i en ”turistrute” Stavanger-Årdal-Erfjord-Vadla.
1932: ombygd og forlenget ved Rosenberg Mek. Verksted, Stavanger.
110’ x 18,1’ x 9’ brt:151
1932: eierselskapet endret navn til AS Jøsenfjord Ruteselskap, Stavanger.
1934: ombygd.
5.1934: motor montert ved M. Haldorsen & Sønner, Rubbestadneset på Bømlo:
4cyl 2tev Wichmann rm 300bhk (nr.2283)
Ved levering overtok JØSENFJORD ruten Stavanger-Tau-Alsvik-Kjøllevik-Vervik-Fiskå-Sør Skår-Nessa-Årdal fra selskapets gamle ÅRDALSFJORD som nå ble reserve. JØSENFJORD ble fra nå av ført av Ola Hagen, Årdal og ble en svært populær båt.
15.2.1939: avløste for Haugesund Damps KARMSUND i ruten Stavanger-Haugesund-Bergen ytre led, mens at KARMSUND reparerte etter en mindre grunnstøting.
1944?: opplagt ved Buøy i Stavanger mot slutten av krigen på grunn av manglende drivstoff.
1947: eierselskapet endret navn til AS Jøsenfjord Rutelag, Stavanger.
1953: ruten Stavanger-Årdal ble overtatt av selskapets nyombygde ÅRDALSFJORD
(ex-DUEN II). JØSENFJORD ble da satt inn i lokalruten Stavanger-Sjernarøy-Ombo-Foreneset-Erfjord. Her gikk stort sett helt til den gikk i opplag 12.78. Fra nå av overtok Trygve Hansen, Stavanger som skipper.
1956: ombygd.
1959: ombygd.
Omtrent samtidig overtok Olav Erøy, Erfjord som skipper.
sommer1962: Nils Åserød, Marvik overtok som skipper.
1962: forlenget og ombygd ved AS Haugesund Slip, Haugesund. Bildekk akter for 8 personbiler. Registrert for 294 passasjerer. 130,5’ x 18,2’ x 9’ brt:195
1.1.1976: eierselskapets fartøy og ruter overtatt av
Det Stavangerske Dampskibsselskab, Stavanger.
Omtrent samtidig overtok Jon Meland, Randøy som skipper.
12.1978: opplagt for salg i Stavanger.
9.1980: solgt til Gebr. Bruhn, Düsseldorf, Tyskland.
1981: solgt til Erwin Paul Borchardt, Düsseldorf, Tyskland. Omdøpt ANGELIQUE B.
1983: slettet fra Lloyds med henvisning til at skipet kun benyttes i innsjø- og elvefart.
pr.10.2005: ligger som husbåt i Schagen, Nederland.
Kilder:
Wilhelm Langes
”Fjordabådane” Magnus Torgersen 1981